Een ‘mind-blowing’ pitch in 30 seconden

Kort uitleggen wat u doet? Mijn advies: doe het niet! Daag uzelf eens uit om het helemaal anders te doen en pluk daar de vruchten van.

U krijgt vast wel eens de vraag: ‘Wat voor werk doe je?’.
Ik wil u uitdagen om deze vraag eens heel anders te gaan beantwoorden.
Sterker nog, ik wil u uitdagen een antwoord te formuleren:
1. … dat de ander enthousiast maakt over uw vak.
2. … dat de ander waardering laat krijgen voor hetgeen u doet.
3. … dat ervoor zorgt dat de ander u gaat onthouden en later tegen iemand zal zeggen: ‘ik ken iemand die je kan helpen…’ en vervolgens uw naam doorgeeft.
Om dit te realiseren, heb ik voor u 1 tip en een 3-stappen techniek om een mind-blowing pitch te geven.

TIP: ZEG NOOIT ZOMAAR WAT JE DOET!
Huh? Hoezo? De reden is dat iedereen zijn eigen beeld heeft bij een beroep of product. Als u direct zegt wat u doet, wordt dat beeld opgeroepen en krijgt u een stempel op uw hoofd dat u niet makkelijk verandert.
V: Wat doe je? A: Ik werk bij een bank. Reactie: Oh …
V: Wat doe je? A: Ik ben agent bij een call center. Reactie: Ah, bel jij me tijdens het eten …
V: Wat doe je? A: Wij leveren MRI Scanners . Reactie: Okay … uhhh, ik zie je later.

3-stappen techniek
Om een mind-blowing pitch te maken, doorloopt u deze drie stappen:

• Stap 1: Stel een vraag waardoor iemand zich een situatie voorstelt, een beeld creëert.
• Stap 2: Geef 3 voordelen van uw product of dienst in een ‘wist je dat’ vraag.
• Stap 3: Geef aan wat u doet.

Voorbeeld 1
Stel, u bent een leverancier van MRI scanners (voor in een ziekenhuis).
Vraag: Wat doe je?
NIET: ‘Wij zijn leverancier van MRI Scan apparatuur.’
WEL:
‘Kent u iemand die ooit een MRI scan heeft gehad?
– Wist u dat MRI scanners onzichtbare oorzaken van ziektes kunnen detecteren?
– Wist u dat het in 70% van de gevallen lukt om zo’n onzichtbare klacht te vinden?
– Wist u dat op die manier in Nederland 10.000 scans zijn gemaakt en vele levens gered worden?
Nou, dat soort apparatuur leveren wij.’

Voorbeeld 2
Stel u werkt bij een Callcenter (dat is wat mijn bedrijf doet).
Vraag: Wat doe je?
NIET: ‘Ik werk bij een Call Center.’
WEL:
‘Hebben jullie binnen het bedrijf een verkoper?
– Wist u dat verkopers maar 15% van hun netto tijd aan verkopen besteden?
– Wist u dat de overige tijd vooral wordt besteed aan het zoeken naar nieuwe klanten?
– En wist u dat als u die verkoper voorziet van goede afspraken, zijn omzet binnen 2 maanden kan verdubbelen?
Nou. Dat is wat wij doen. Wij maken hoogwaardige New Business afspraken voor verkopers en Account Managers.’

Waarom nou al deze moeite…. ?
Als verkoper krijgt u de hele dag te maken met vragen, tegenwerpingen en bezwaren.
Ongetwijfeld kunt u daar spontaan een antwoord op geven.
Maar stel u voor dat er antwoorden zijn, die mind-blowing zijn?!
Stelt u zich eens voor dat u antwoorden geeft, waarmee u direct een verschil maakt.
Waarbij uw gesprekspartner denkt: ‘Oeps, dat klinkt goed…’.
Nou, dat soort trainingen geven wij.

Succes!